Vragen over het Corona-virus

Veelgestelde vragen

Onderstaande informatie is afkomstig van de ANVR aangevuld met updates van het managementteam van Solmar. Voor meer informatie kunt u zich richten tot een van onze medewerkers. We vragen uw begrip voor langere wachttijden aan de telefoon.

Ik heb een vakantie bij Solmar geboekt. Gaat de vakantie door?

Heeft u een bus vakantie geboekt? Vanaf 13 juli zijn bus vakanties weer mogelijk.

Heeft u een eigen vervoer vakantie geboekt? Sinds 1 juli zijn eigen vervoer vakanties weer mogelijk.

Heeft u een vliegvakantie geboekt? Sinds 4 juli zijn vliegvakanties weer mogelijk.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis geldig?

Het tegoed van uw geannuleerde reis is één jaar geldig na uitgifte. U kunt dus met het tegoed van uw geannuleerde reis tot één jaar na uitgifte een nieuwe vakantie boeken (dit geldt voor het complete reisaanbod van Solmar). De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle voorwaarden voor de coronavoucher zijn te vinden op https://www.solmar.nl/coronavoucher-voorwaarden

Kan Solmar mijn pakketreis annuleren vanwege corona ook als ik dat niet wil?

Ja, dit kan als Solmar door het corona-virus er niet voor kan zorgen dat uw reis wordt uitgevoerd zoals u heeft geboekt. De organisator (Solmar) kan kleine wijzigingen doorvoeren (bv. kleine aanpassing route) maar bij grote wijzigingen is uw toestemming nodig, en kunt u dit afwijzen. De organisator(Solmar) kan echter besluiten de reis te annuleren omdat het gewoon niet uitvoerbaar is. De reisorganisatie zal in dat geval zo snel mogelijk hierover contact met u opnemen.

Als ik in een hotel in quarantaine wordt gezet, wie betaalt die extra kosten?

Solmar is verplicht hulp en bijstand te verlenen. Dat is uiteraard niet zo eenvoudig als uw hotel "op slot" zit. Neem zo nodig contact op met de reisleiding. De kosten zijn in principe voor u als reiziger. Dat is even niet anders: U, het hotel, en Solmar staan voor een overmachtsituatie. Mogelijk biedt een afgesloten reisverzekering dekking, neem hierover contact op met uw verzekeraar.

Vergoeden reisverzekeraars geen kosten vanwege corona?

Dat hangt van af van de reis- en of annuleringsverzekering die u heeft afgesloten. Hiervoor kunt u het beste met uw verzekeringsmaatschappij contact opnemen.

Is corona geen calamiteit zodat het Calamiteitenfonds moet uitkeren?

​Het Calamiteitenfonds geeft geen dekking voor ziektes.

Ik heb geen pakketreis maar via Solmar alleen een los ticket geboekt of een hotelovernachting?

​Dat is een groot verschil. U heeft dan een contract met de vliegtuigmaatschappij of het hotel, waarvoor Solmar heeft bemiddeld. Als u wilt wijzigen/annuleren bent u afhankelijk van de voorwaarden van de vliegtuigmaatschappij of het hotel. Uiteraard kan Solmar u hierbij helpen, maar het is uiteindelijk de vliegtuigmaatschappij of hotel die beslist.

Ik wil op vakantie. Waar vind ik objectieve informatie over dit corona-virus?

​Over het corona-virus (officieel COVID-19 genoemd) is heldere informatie te vinden op de website van het RIVM . De ANVR gaat af op deze informatie en de adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de website van het RIVM staat b.v. precies wat u moet doen om evt. verspreiding te voorkomen.

Ik heb een Corona Voucher. Hoe kan ik deze verzilveren bij een nieuwe boeking?

Telefonische boeking: U kunt bij het boeken aangeven dat u een Corona Voucher wenst te verzilveren. Zorg dat u het vouchernummer bij de hand heeft. De Corona Voucher dient vervolgens via de email of via de post opgestuurd te worden naar Solmar. Indien u de voucher via de post heeft ontvangen dient u deze ook terug te sturen via de post. Online boeking: U kunt bij het boeken in het opmerkingenveld aangeven dat u een Corona Voucher wenst te verzilveren. Vermeld hierbij uw vouchernummer. De Corona Voucher dient vervolgens via de email of via de post opgestuurd te worden naar Solmar. Indien u de voucher via de post heeft ontvangen dient u deze ook terug te sturen via de post. Let op! Stuur de Corona Voucher pas op nadat u de factuur heeft ontvangen en de boeking dus definitief is

Ik heb mijn vakantie omgeboekt naar volgend jaar. Wanneer kan ik de factuur hiervan verwachten? Wanneer moet ik het restantbedrag betalen?

De factuur zal naar verwachting medio september volgen. Voor sommige accommodaties kan dit wat later zijn. De termijn voor de restantbetaling staat op 6 weken vóór de nieuwe vertrekdatum

Hoe gaat de busreis naar Spanje/Kroatië eruit zien? Welke regels gelden er?

- Koorts of verkouden? In dit geval blijft u thuis.
- U dient uw zelf ingevulde gezondheidsverklaring bij het instappen af te geven aan de chauffeur.
- Bij het instappen van de bus, ook na de tussenstops gebruikt u de reinigingsgel die bij de deur hangt waar u instapt.
- De bussen zullen gaan rijden met volle bezetting.
- Een mondkapje zal verplicht zijn voor iedereen vanaf 12 jaar (Let op, vanaf de Spaanse grens zijn kinderen vanaf 6 jaar verplicht een mondkapje te dragen).
- Het toilet zal geopend zijn, maar dit dient uitsluitend als noodtoilet.
- Lopen door de bus is verboden.
- Er zal vaak gestopt worden zodat iedereen tijdens de stops naar het toilet kan.
- De stoelen mogen uitsluitend tijdens de nacht in de ruststand.
- Er zal catering aanwezig zijn in de bus, dit wordt door de chauffeurs geregeld. Er zal dus geen host/hostess aanwezig zijn tijdens uw reis.

Moeten ik zelf voor een mondkapje zorgen?

Ja, u dient zelf in mondkapjes te voorzien. Let erop dat papieren mondkapjes circa 4 uur meegaan. U dient dus voldoende mondkapjes mee te nemen. Bij het transferium in Maarheeze kunt u ook nog mondkapjes aanschaffen tegen betaling.

Welke maatregelen gelden er tijdens het overstappen in Maarheeze?

- Koorts of verkouden? In dit geval blijft u thuis.
- U dient uw zelf ingevulde gezondheidsverklaring(en) mee te nemen. Iedereen moet een eigen gezondheidsverklaring hebben, dus ook kinderen.
- Het dragen van een mondkapje is verplicht bij het in- en uitstappen en aan boord van onze bussen.
- Houdt 1,5m afstand van elkaar,zowel bij het in- en uitstappen als in ons transferium.
- Ontsmet u handen bij binnenkomst. Daarnaast dient u ook uw handen te ontsmetten bij het instappen van de bus.
- De toiletten zullen geopend zijn. Ook hier geldt 1,5m afstand houden.
- In Maarheeze heeft u de mogelijkheid om een hapje of drankje te kopen. Ook tijdens de busreis is er een mogelijkheid om een hapje of drankje te kopen bij de chauffeurs.

Wat gebeurt er als ik ziek word op vakantie?

Als u zich ziek voelt tijdens de vakantie dient u de receptie hierover telefonisch te informeren. Zij zullen u vragen om in uw kamer te blijven en zij zullen het ziekenhuis inlichten. Er zal vervolgens meteen iemand komen om u te testen. Vervolgens wordt u samen met de personen waarmee u contact heeft gehad naar een medisch hotel gebracht, hier is alle zorg aanwezig die eventueel nodig is. Nadat u weer beter bent, mag u het medisch hotel weer verlaten.

Moet ik tijdens mijn vakantie in Spanje/Kroatië ook een mondkapje dragen?

In Spanje dient op straat en in publieke ruimtes een mondkapje te dragen, uitzonderingen hierop zijn wanneer u aan het zwembad of strand ligt, wanneer u op een terras zit of wanneer u aan het sporten bent. Ook wanneer u een aantoonbare aandoening heeft waardoor het mondkapje u belemmerd hoeft u geen mondkapje te dragen, dit moet u wel kunnen bewijzen. Wanneer u dus over straat wandelt dient u altijd een mondkapje te dragen. Indien u zich niet aan de regels houdt en dus geen mondkapje op heeft wanneer dit wel verplicht is riskeert u een boete van €100,-. De regels gelden voor iedereen van 6 jaar en ouder.

In Kroatië is een mondkapje verplicht in alle openbare ruimtes. Buiten is een mondkapje in Kroatië niet verplicht.