• Al bijna 40 jaar Spanje specialist
  • 7 dagen per week geopend
  • Geld terug garantie

Vragen over het Corona-virus

Actuele Covid regels Spanje

Is Spanje open voor toeristen uit Nederland? Ja. Het reisadvies voor Spanje, de Balearen en de Canarische eilanden is groen. Dit betekent dat onze reizen gewoon doorgaan onder de reguliere voorwaarden. U dient voor de heenreis naar Spanje een COVID-bewijs (een vaccinatie-, herstel- of testbewijs) via de CoronaCheckApp te tonen. Voor de actuele regels en eisen per land kijkt u op "www.nederlandwereldwijd.nl". Reist u met de bus of auto? Let dan ook op de regels en eisen van de landen waar u doorheen reist. Voor Spanje zijn dit België, Luxemburg en Frankrijk.

Corona maatregelen en medische documenten

Heb ik in Spanje een Coronapas nodig (DCC)? Ja, vaccinatie-, herstelbewijs of negatieve test (3G) noodzakelijk vanaf 12 jaar.
Eisen vaccinatiebewijs Geldig vanaf 14 tot maximaal 270 dagen na tweede dosis Pfizer, Moderna of AstraZeneca of eerste dosis Janssen. Na 270 dagen heeft u een boosterprik, testbewijs of herstelbewijs nodig. Een boostervaccinatie blijft vooralsnog onbeperkt geldig. Voor kinderen tussen de 12 en 18 jaar is de booster niet verplicht.
Eisen herstelbewijs Geldig vanaf 11 tot 180 dagen na positieve PCR-test.
Eisen testbewijs Geldig is een PCR-test van maximaal 72 uur oud of een snelle antigeentest van maximaal 24 uur oud.
Ben ik zelf verantwoordelijk voor het regelen van een COVID test? Ja, echter kunt u de COVID test met testbewijs tegen een lage prijs via Solmar regelen. Kijk hiervoor op "COVID test via HealthCheckCenter".

Afstand & mondkapjes

Is een mondkapje in Spanje verplicht? Het dragen van mondkapjes is alleen nog verplicht in openbaar vervoer en bij medische gebouwen zoals ziekenhuis en apotheek.
Ik heb een medische indicatie, ademhalingsproblemen of handicap, moet ik dan ook altijd een mondkapje dragen? Nee, er zijn uitzonderingen op het dragen van een mondkapje.

Veelgestelde vragen over vakantie in Spanje tijdens Corona

Onderstaande informatie is afkomstig van de ANVR aangevuld met updates van het managementteam van Solmar. Voor meer informatie kunt u zich richten tot één van onze medewerkers. We vragen uw begrip voor langere wachttijden aan de telefoon.


Kan Solmar mijn pakketreis annuleren vanwege corona ook als ik dat niet wil?

Ja, dit kan als Solmar door het corona-virus er niet voor kan zorgen dat uw reis wordt uitgevoerd zoals u heeft geboekt. De organisator (Solmar) kan kleine wijzigingen doorvoeren (bv. kleine aanpassing route), maar bij grote wijzigingen is uw toestemming nodig, en kunt u dit afwijzen. De organisator (Solmar) kan echter besluiten de reis te annuleren wanneer het gewoon niet uitvoerbaar is. De reisorganisatie zal in dat geval zo snel mogelijk hierover contact met u opnemen.


Als ik in een hotel in quarantaine wordt gezet, wie betaalt die extra kosten?

Solmar is verplicht hulp en bijstand te verlenen. Dat is uiteraard niet zo eenvoudig als uw hotel "op slot" zit. Neem zo spoedig mogelijk contact op met de reisleiding. De kosten zijn in principe voor u als reiziger. Mogelijk biedt een afgesloten reisverzekering dekking, neem hierover contact op met uw verzekeraar.


Vergoeden reisverzekeraars geen kosten vanwege corona?

Dat hangt van af van de reis- en of annuleringsverzekering die u heeft afgesloten. Hiervoor kunt u het beste met uw verzekeringsmaatschappij contact opnemen.


Is corona geen calamiteit die het Calamiteitenfonds moet uitkeren?

Het Calamiteitenfonds geeft geen dekking voor ziektes.


Ik heb geen pakketreis, maar via Solmar alleen een los ticket geboekt of een hotelovernachting?

Dat is een groot verschil. U heeft dan een contract met de vliegtuigmaatschappij of het hotel, waarvoor Solmar heeft bemiddeld. Als u wilt wijzigen/annuleren bent u afhankelijk van de voorwaarden van de vliegtuigmaatschappij of het hotel. Uiteraard kan Solmar u hierbij helpen, maar het is uiteindelijk de vliegtuigmaatschappij of hotel die beslist.


Ik wil op vakantie. Waar vind ik objectieve informatie over dit corona-virus?

Over het corona-virus (officieel COVID-19 genoemd) is heldere informatie te vinden op de website van het RIVM. De ANVR gaat af op deze informatie en de adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de website van het RIVM staat precies wat u moet doen om eventuele verspreiding te voorkomen.


Moet ik een mondkapje op in de bus of het vliegtuig?

Nee, het mondkapje in de bus is niet meer verplicht. Vanaf 16 mei hoeft u op het vliegveld en in het vliegtuig ook geen mondkapje meer te dragen.


Is er catering aanwezig in de bus.

Ja, er is weer catering aanwezig in de bus en op ons transferium in Maarheeze.


Zitten er pauzes in de busrit, bijvoorbeeld om mijn benen even te strekken?

Ja, onze bussen stoppen tijdens de reis net zo vaak als normaal.


Worden de bussen vol geboekt, of wordt er de mogelijkheid gecreëerd om anderhalve meter afstand te houden?

In principe kunnen alle stoelen in onze bussen geboekt worden. Omdat wij alleen met ruimere, luxere bussen rijden zal u nooit dicht op elkaar zitten.


Moet ik me altijd laten testen op Covid-19, ook als ik volledig of deels gevaccineerd ben?

Nee. Indien u volledig gevaccineerd of herstelt bent en dit kunt aantonen via de CoronaCheckApp hoeft u zich niet meer te laten testen.


Moet ik zelf mijn Covid-19 test regelen en betalen?

Ja, de Covid-19 test is de verantwoordelijkheid van de reiziger. Via Solmar kunt u tegen een zeer voordelige prijs een PCR- en/of Antigeen test inclusief testbewijs regelen.


Kan ik me op de dag van vertrek laten testen op Covid-19?

Ja, dit is mogelijk wanneer u een sneltest doet, wij raden u aan om dit de dag voor uw vertrek te doen na 16:00u. Bij aankomst in Spanje moet u een een negatieve test (PCR maximaal 72 uur oud of Antigeen sneltest maximaal 24 uur oud) kunnen overhandigen.


Moet ik bij terugkomst in Nederland in quarantaine?

Nee, als u terugkomt hoeft u niet in quarantaine.


Als het hotel waar ik geboekt heb niet open gaat, ben ik dan verplicht om het vervangende hotel dat Solmar aanbiedt te accepteren?

Ja, wanneer wij een gelijkwaardig hotel (kunnen) aanbieden wel.


Als ik positief test op Covid-19, valt dit dan onder de annuleringsverzekering?

Dit is natuurlijk afhankelijk van de annuleringsverzekering die u heeft afgesloten, maar bij de meeste verzekeringen wel. Heeft u via Solmar een annuleringsverzekering afgesloten? Dan valt dit hieronder. U dient uw besmetting wel aan te tonen met een officieel bewijs.


Als ik, of één van mijn medereizigers, Covid-19 krijgt in het buitenland, wat kan ik dan het beste doen?

In dat geval moet u verplicht minimaal 7 dagen in quarantaine. Neem contact op met de GGD in uw woonplaats in Nederland of België. Stel uw terugreis naar Nederland of België uit of boek uw reis om. De laatste informatie kunt u hier vinden.