Vragen over het Corona-virus

Actuele Covid regels Spanje

Is Spanje open voor toeristen uit Nederland?Ja. Spanje heeft per 27-7-21 een geel (positief) reisadvies. Dit betekent dat onze reizen weer doorgaan onder de reguliere voorwaarden. U dient zowel voor de heenreis naar Spanje, als voor de terugreis naar Nederland een COVID-bewijs (vaccinatie-, herstel- of testbewijs) via de CoronaCheckApp te tonen. Voor de actuele regels en eisen per land kijkt u op "www.nederlandwereldwijd.nl". Let ook op de regels en eisen van de Landen waar de bus doorheen rijdt bij een busreis. Voor Spanje zijn dit België, Luxemburg en Frankrijk.

Medische documenten

Geldt er in Spanje een avondklok?Nee, momenteel geldt er geen avondklok meer in Spanje. Wel zijn de restaurants en winkels gesloten om 00:30 uur.
Is een negatieve COVID test noodzakelijk om Spanje te betreden?Ja, die is verplicht voor iedereen vanaf 12 jaar. De test mag niet ouder zijn dan 48 uur (Antigeen) of 72 uur (PCR) en geldt voor alle reizigers, dus ook voor automobilisten. Sinds 7 juni 2021 wordt een Antigeen (snel)test ook geaccepteerd in Spanje. Indien u volledig gevaccineerd bent en dit kunt bewijzen middels het Digitale Corona Certificaat (via de CoronaCheckApp) hoeft u zich niet te laten testen. Let op! Frankrijk verplicht iedereen vanaf 12 jaar (ook bij doorreis) die nog niet volledig gevaccineerd is of een herstelbewijs heeft om een negatieve test van maximaal 24 uur oud vóór vertrek (gerekend vanaf het moment van afname) te tonen (PCR of Antigeen). Dit geldt dus voor zowel de heen- als de terugweg!
Ben ik zelf verantwoordelijk voor het regelen van een COVID test?Ja, echter kunt u de COVID test met testbewijs tegen een lage prijs via Solmar regelen. vanaf 30 juni kunt u een gratis test inplannen. Kijk hiervoor op "COVID test via HealthCheckCenter". Voor een test in Spanje voor de terugweg zal het hotel en/of de reisleiding u informeren.
Heb ik een medische verklaring nodig?Ja, iedereen dient een gezondheidsformulier ingevuld bij zich te hebben. zie "Verplichte gezondheidsverklaringen"

Afstand & mondkapjes

Hoe veel afstand moet ik in Spanje bewaren tot andere mensen?U dient minimaal 1.5 tot 2 meter afstand te bewaren van anderen
Wat als ik met meerdere mensen in de auto zit?Dan moet iedereen een mondkapje dragen, behalve als iedereen uit hetzelfde huishouden komt dan is dit niet nodig.
Is een mondkapje in Spanje verplicht?Sinds 26 juni is het dragen van een mondkapje in de buitenlucht niet meer verplicht wanneer de afstand van anderhalve meter bewaard kan blijven. Binnen dient wel een mondkapje gedragen te worden. Wanneer de anderhalve meter afstand niet bewaard kan worden in de buitenlucht dient met ook een mondkapje te dragen. Daarom is het raadzaam om altijd een mondkapje bij te hebben.
Ik heb een medische indicatie, ademhalingsproblemen of handicap, moet ik dan ook altijd een mondkapje dragen?Nee, er zijn uitzonderingen op het dragen van een mondkapje. Echter is het wel verplicht om in de bus ten alle tijden een mondkapje te dragen.

Faciliteiten

Rijdt het openbaar vervoer is Spanje?Ja, maar wel beperkt. Dit geldt ook voor ferry’s.
Zijn de winkels in Spanje open?Ja. Het dragen van een mondkapje is wel verplicht.
Is de horeca in Spanje open?Ja, met beperkte capaciteit en aangepaste openingstijden.
Kan ik naar het strand in Spanje?Ja, tijdens het zonnen mag het mondkapje ook af.

Veelgestelde vragen over vakantie in Spanje tijdens Corona

Onderstaande informatie is afkomstig van de ANVR aangevuld met updates van het managementteam van Solmar. Voor meer informatie kunt u zich richten tot één van onze medewerkers. We vragen uw begrip voor langere wachttijden aan de telefoon.


Ik heb een vakantie bij Solmar geboekt. Gaat de vakantie door?

De reizen naar Kroatië gaan weer door sinds 2 juli. Sinds 9 juli voert Solmar ook weer reizen naar Spanje uit.


Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis geldig?

Het tegoed van uw geannuleerde reis is één jaar geldig na uitgifte. U kunt dus met het tegoed van uw geannuleerde reis tot één jaar na uitgifte een nieuwe vakantie boeken (dit geldt voor het complete reisaanbod van Solmar). De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle voorwaarden voor de coronavoucher vindt u hier.


Kan Solmar mijn pakketreis annuleren vanwege corona ook als ik dat niet wil?

Ja, dit kan als Solmar door het corona-virus er niet voor kan zorgen dat uw reis wordt uitgevoerd zoals u heeft geboekt. De organisator (Solmar) kan kleine wijzigingen doorvoeren (bv. kleine aanpassing route), maar bij grote wijzigingen is uw toestemming nodig, en kunt u dit afwijzen. De organisator (Solmar) kan echter besluiten de reis te annuleren wanneer het gewoon niet uitvoerbaar is. De reisorganisatie zal in dat geval zo snel mogelijk hierover contact met u opnemen.


Als ik in een hotel in quarantaine wordt gezet, wie betaalt die extra kosten?

Solmar is verplicht hulp en bijstand te verlenen. Dat is uiteraard niet zo eenvoudig als uw hotel "op slot" zit. Neem zo nodig contact op met de reisleiding. De kosten zijn in principe voor u als reiziger. Dat is even niet anders: U, het hotel, en Solmar staan voor een overmachtsituatie. Mogelijk biedt een afgesloten reisverzekering dekking, neem hierover contact op met uw verzekeraar.


Vergoeden reisverzekeraars geen kosten vanwege corona?

Dat hangt van af van de reis- en of annuleringsverzekering die u heeft afgesloten. Hiervoor kunt u het beste met uw verzekeringsmaatschappij contact opnemen.


Is corona geen calamiteit die het Calamiteitenfonds moet uitkeren?

Het Calamiteitenfonds geeft geen dekking voor ziektes.


Ik heb geen pakketreis, maar via Solmar alleen een los ticket geboekt of een hotelovernachting?

Dat is een groot verschil. U heeft dan een contract met de vliegtuigmaatschappij of het hotel, waarvoor Solmar heeft bemiddeld. Als u wilt wijzigen/annuleren bent u afhankelijk van de voorwaarden van de vliegtuigmaatschappij of het hotel. Uiteraard kan Solmar u hierbij helpen, maar het is uiteindelijk de vliegtuigmaatschappij of hotel die beslist.


Ik wil op vakantie. Waar vind ik objectieve informatie over dit corona-virus?

Over het corona-virus (officieel COVID-19 genoemd) is heldere informatie te vinden op de website van het RIVM. De ANVR gaat af op deze informatie en de adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de website van het RIVM staat precies wat u moet doen om eventuele verspreiding te voorkomen.


Ik heb een Corona Voucher. Hoe kan ik deze verzilveren bij een nieuwe boeking?

Telefonische boeking: U kunt bij het boeken aangeven dat u een Corona Voucher wenst te verzilveren. Zorg dat u het vouchernummer bij de hand heeft. De Corona Voucher dient vervolgens via de e-mail of via de post opgestuurd te worden naar Solmar. Indien u de voucher via de post heeft ontvangen, dient u deze ook terug te sturen via de post.


Online boeking: U kunt bij het boeken in het opmerkingenveld aangeven dat u een Corona Voucher wenst te verzilveren. Vermeld hierbij uw vouchernummer. De Corona Voucher dient vervolgens via de e-mail of via de post opgestuurd te worden naar Solmar. Indien u de voucher via de post heeft ontvangen, dient u deze ook terug te sturen via de post.


Let op! Stuur de Corona Voucher pas op nadat u de factuur heeft ontvangen en de boeking dus definitief is


Moet ik een mondkapje op in de bus of het vliegtuig?

Ja, in zowel de bus als het vliegtuig is het dragen van een mondkapje op dit moment nog verplicht.


Is er catering aanwezig in de bus.

Nee. Normaal gesproken bieden wij wel catering aan aan onze gasten, maar vanwege Covid-19 kunnen wij dat voorlopig nog niet doen.


Zitten er pauzes in de busrit, bijvoorbeeld om mijn benen even te strekken?

Ja, onze bussen stoppen tijdens de reis net zo vaak als normaal.


Worden de bussen vol geboekt, of wordt er de mogelijkheid gecreëerd om anderhalve meter afstand te houden?

In principe kunnen alle stoelen in onze bussen geboekt worden. Omdat wij alleen met ruimere, luxere bussen rijden zal je nooit dicht op elkaar zitten.


Moet ik me altijd laten testen op Covid-19, ook als ik volledig of deels gevaccineerd ben?

Nee. Indien u volledig gevaccineerd of herstelt bent en dit kunt aantonen via de CoronaCheckApp hoeft u zich niet meer te laten testen.


Moet ik zelf mijn Covid-19 test regelen en betalen?

Ja, de Covid-19 test is de verantwoordelijkheid van de reiziger. Via Solmar kan je tegen een zeer voordelige prijs een PCR- en/of Antigeen test inclusief testbewijs regelen.


Kan ik me op de dag van vertrek laten testen op Covid-19?

Ja dit is mogelijk wanneer u een sneltest doet. Bij aankomst in Spanje moet u een een negatieve test (PCR maximaal 72 uur oud of Antigeen sneltest maximaal 48 uur oud) kunnen overhandigen die niet ouder is dan 48 uur. Frankrijk vraagt bij doorreis een testbewijs (PCR of Antigeen sneltest) van maximaal 24 uur oud vóór vertrek (gerekend vanaf het moment vanaf afname).


Moet ik bij terugkomst in Nederland in quarantaine?

Nee, als je terugkomt hoef je niet in quarantaine, ook niet wanneer u terugkomt uit code oranje gebied.


Ik woon in België of Duitsland. Als hier nog code oranje geldt voor Spanje, maar in Nederland geldt code geel, mag ik dan alsnog kosteloos annuleren?

Ja.


Als het hotel waar ik geboekt heb niet open gaat, ben ik dan verplicht om het vervangende hotel dat Solmar aanbiedt te accepteren?

Ja, wanneer wij een gelijkwaardig hotel (kunnen) aanbieden wel.


Als ik positief test op Covid-19, valt dit dan onder de annuleringsverzekering?

Nee, maar we bieden wel de mogelijkheid om de reis in dat geval te verplaatsen naar een latere datum óf naar 2022. (m.u.v. vliegreizen)


Als ik, of één van mijn medereizigers, Covid-19 krijgt in het buitenland, wat kan ik dan het beste doen?

In dat geval kunt u het beste direct contact opnemen met uw reisverzekering.