Vragen over het Corona-virus

Veelgestelde vragen

Onderstaande informatie is afkomstig van de ANVR aangevuld met updates van het managementteam van Solmar. Voor meer informatie kunt u zich richten tot één van onze medewerkers. We vragen uw begrip voor langere wachttijden aan de telefoon.

Ik heb een vakantie bij Solmar geboekt. Gaat de vakantie door?

Heeft u een busvakantie geboekt? Alle busvakanties tot en met vertrek 12 maart 2021 worden geannuleerd. Wij zullen alle betrokken klanten contacteren.

Heeft u een eigen vervoer vakantie geboekt? Alle eigen vervoer vakanties m.u.v. de Dichtbij Huis vakanties met aankomst tot en met 12 maart 2021 worden geannuleerd. Wij zullen alle betrokken klanten contacteren.

Heeft u een vliegvakantie geboekt? Alle vliegvakanties tot en met vertrek 13 maart 2021 worden geannuleerd. Wij zullen alle betrokken klanten contacteren.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis geldig?

Het tegoed van uw geannuleerde reis is één jaar geldig na uitgifte. U kunt dus met het tegoed van uw geannuleerde reis tot één jaar na uitgifte een nieuwe vakantie boeken (dit geldt voor het complete reisaanbod van Solmar). De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle voorwaarden voor de coronavoucher vindt u hier.

Kan Solmar mijn pakketreis annuleren vanwege corona ook als ik dat niet wil?

Ja, dit kan als Solmar door het corona-virus er niet voor kan zorgen dat uw reis wordt uitgevoerd zoals u heeft geboekt. De organisator (Solmar) kan kleine wijzigingen doorvoeren (bv. kleine aanpassing route), maar bij grote wijzigingen is uw toestemming nodig, en kunt u dit afwijzen. De organisator (Solmar) kan echter besluiten de reis te annuleren wanneer het gewoon niet uitvoerbaar is. De reisorganisatie zal in dat geval zo snel mogelijk hierover contact met u opnemen.

Vergoeden reisverzekeraars geen kosten vanwege corona?

Dat hangt van af van de reis- en of annuleringsverzekering die u heeft afgesloten. Hiervoor kunt u het beste met uw verzekeringsmaatschappij contact opnemen.

Is corona geen calamiteit die het Calamiteitenfonds moet uitkeren?

​Het Calamiteitenfonds geeft geen dekking voor ziektes.

Ik heb geen pakketreis, maar via Solmar alleen een los ticket geboekt of een hotelovernachting?

​Dat is een groot verschil. U heeft dan een contract met de vliegtuigmaatschappij of het hotel, waarvoor Solmar heeft bemiddeld. Als u wilt wijzigen/annuleren bent u afhankelijk van de voorwaarden van de vliegtuigmaatschappij of het hotel. Uiteraard kan Solmar u hierbij helpen, maar het is uiteindelijk de vliegtuigmaatschappij of hotel die beslist.

Ik wil op vakantie. Waar vind ik objectieve informatie over dit corona-virus?

​Over het corona-virus (officieel COVID-19 genoemd) is heldere informatie te vinden op de website van het RIVM. De ANVR gaat af op deze informatie en de adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de website van het RIVM staat precies wat u moet doen om eventuele verspreiding te voorkomen.

Ik heb een Corona Voucher. Hoe kan ik deze verzilveren bij een nieuwe boeking?

Telefonische boeking: U kunt bij het boeken aangeven dat u een Corona Voucher wenst te verzilveren. Zorg dat u het vouchernummer bij de hand heeft. De Corona Voucher dient vervolgens via de e-mail of via de post opgestuurd te worden naar Solmar. Indien u de voucher via de post heeft ontvangen, dient u deze ook terug te sturen via de post.

Online boeking: U kunt bij het boeken in het opmerkingenveld aangeven dat u een Corona Voucher wenst te verzilveren. Vermeld hierbij uw vouchernummer. De Corona Voucher dient vervolgens via de e-mail of via de post opgestuurd te worden naar Solmar. Indien u de voucher via de post heeft ontvangen, dient u deze ook terug te sturen via de post.

Let op! Stuur de Corona Voucher pas op nadat u de factuur heeft ontvangen en de boeking dus definitief is

Ik heb mijn vakantie omgeboekt naar volgend jaar. Wanneer kan ik de factuur hiervan verwachten? En wanneer moet ik het restantbedrag betalen?

De factuur zal naar verwachting medio november volgen. Voor sommige accommodaties kan dit wat later zijn. De termijn voor de restantbetaling staat op 6 weken vóór de nieuwe vertrekdatum