Vragen over het Corona-virus

Veelgestelde vragen

Onderstaande informatie is afkomstig van de ANVR aangevuld met updates van het managementteam van Solmar. Voor meer informatie kunt u zich richten tot een van onze medewerkers. We vragen uw begrip voor langere wachttijden aan de telefoon. We vragen klanten die na 18 juni vertrekken om extra geduld en niet te bellen, zodat we met voorrang al onze klanten die tot 18 juni vertrekken te woord kunnen staan.

Ik heb een vakantie bij Solmar geboekt met vertrekdatum in de periode tot en met 18 juni 2020?

Nee, uw vakantie gaat helaas niet door. De beslissing is het gevolg van de vergaande maatregelen die nu wereldwijd worden genomen om verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te voorkomen. De corona-epidemie is inmiddels uitgeroepen tot pandemie. Het gaat om een zeer uitzonderlijke situatie en wij kunnen niet langer uitsluiten dat u als reiziger (veel) hinder zult ondervinden tijdens uw reis of verblijf op uw bestemming. Door deze onvermijdbare en buitengewone omstandigheden vinden wij het niet langer verantwoord om uw reis door te laten gaan, ongeacht uw bestemming. Alle reizen met vertrek tot en met 18 juni 2020 worden geannuleerd, zonder dat u uw geld kwijt bent. U houdt het bedrag dat u aan ons betaald heeft als tegoed (waardebon) voor een volgende vakantie. We vragen klanten die na 18 juni vertrekken naar hun vakantiebestemming om extra geduld, zodat we met voorrang al onze klanten die tot en met 18 juni vertrekken te woord kunnen staan. We betreuren de huidige situatie, maar stellen uiteraard de gezondheid en veiligheid van onze klanten voorop en zullen u de komende dagen blijven berichten als er ontwikkelingen zijn in de huidige situatie.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis geldig?

Het tegoed van uw geannuleerde reis is één jaar geldig na uitgifte. U kunt dus met het tegoed van uw geannuleerde reis tot één jaar na uitgifte een nieuwe vakantie boeken (dit geldt voor het complete reisaanbod van Solmar). De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle voorwaarden voor de coronavoucher zijn te vinden op https://www.solmar.nl/coronavoucher-voorwaarden

Kan Solmar mijn pakketreis annuleren vanwege corona ook als ik dat niet wil?

Ja, dit kan als Solmar door het corona-virus er niet voor kan zorgen dat uw reis wordt uitgevoerd zoals u heeft geboekt. De organisator (Solmar) kan kleine wijzigingen doorvoeren (bv. kleine aanpassing route) maar bij grote wijzigingen is uw toestemming nodig, en kunt u dit afwijzen. De organisator(Solmar) kan echter besluiten de reis te annuleren omdat het gewoon niet uitvoerbaar is. De reisorganisatie zal in dat geval zo snel mogelijk hierover contact met u opnemen.

Als ik in een hotel in quarantaine wordt gezet, wie betaalt die extra kosten?

Solmar is verplicht hulp en bijstand te verlenen. Dat is uiteraard niet zo eenvoudig als uw hotel "op slot" zit. Neem zo nodig contact op met de reisleiding. De kosten zijn in principe voor u als reiziger. Dat is even niet anders: U, het hotel, en Solmar staan voor een overmachtsituatie. Mogelijk biedt een afgesloten reisverzekering dekking, neem hierover contact op met uw verzekeraar.

Vergoeden reisverzekeraars geen kosten vanwege corona?

Dat hangt van af van de reis- en of annuleringsverzekering die u heeft afgesloten. Hiervoor kunt u het beste met uw verzekeringsmaatschappij contact opnemen.

Is corona geen calamiteit zodat het Calamiteitenfonds moet uitkeren?

​Het Calamiteitenfonds geeft geen dekking voor ziektes.

Ik heb geen pakketreis maar via Solmar alleen een los ticket geboekt of een hotelovernachting?

​Dat is een groot verschil. U heeft dan een contract met de vliegtuigmaatschappij of het hotel, waarvoor Solmar heeft bemiddeld. Als u wilt wijzigen/annuleren bent u afhankelijk van de voorwaarden van de vliegtuigmaatschappij of het hotel. Uiteraard kan Solmar u hierbij helpen, maar het is uiteindelijk de vliegtuigmaatschappij of hotel die beslist.

Hoe zit het met het restant van mijn betaling?

U als klant bent vanaf nu niet verplicht om zes weken voor vertrek de volledige reissom te voldoen, maar pas twee weken. Dit omdat wij op dat moment nog geen vertrekgarantie kunnen geven. Zo hopen wij extra zekerheid voor onze klanten in deze onzekere tijden te bieden. Solmar moet namelijk steeds afwachten wat buitenlandse zaken adviseert met betrekking tot het uitbrengen van een negatief reisadvies. Daarna kunnen de reizen pas geannuleerd worden. De annuleringsvoorwaarden blijven echter ongewijzigd.

Ik wil op vakantie. Waar vind ik objectieve informatie over dit corona-virus?

​Over het corona-virus (officieel COVID-19 genoemd) is heldere informatie te vinden op de website van het RIVM . De ANVR gaat af op deze informatie en de adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de website van het RIVM staat b.v. precies wat u moet doen om evt. verspreiding te voorkomen.