Algemene kamerinformatie

Legitimatie

Het hotel mag geen kopie van uw legitimatie aannemen, maar moet zelf de gegevens noteren die zij nodig hebben voor de politiefiches. U moet wel in de gelegenheid worden gesteld om op deze kopie uw BSN door te strepen, zodat er verder niets met uw gegevens kan gebeuren. En het maken van een kopie moet meteen gebeuren; ze mogen uw legitimatie niet achterhouden en later laten afhalen bij de receptie. Indien u weigert uw legitimatie af te geven, mag de hotelier u de toegang tot het hotel weigeren. Het spijt ons dat we u niet beter kunnen informeren.

Eenpersoonskamers

Voor veel hotels geldt dat éénpersoonskamers schaars zijn. Ondanks dat u voor dit kamertype een toeslag dient te betalen, is de kamer vaak iets minder van kwaliteit qua grootte, ligging en/of faciliteiten dan een tweepersoonskamer. Dit is helaas een internationaal gegeven, waarop wij geen invloed hebben.

Korting 3e/4e persoon en kinderen op de kamer

De kortingspercentages staan vermeld in de prijslijst. Hierbij staat ook per hotel een bepaalde leeftijdscategorie vermeld. Tot en met deze leeftijd berekent het desbetreffende hotel de kinderkorting. De dag van aankomst in het hotel is bepalend voor de toe te kennen korting. De hotelier kan hier een controle op uitvoeren. Voor kinderen of personen die boven deze leeftijdscategorie vallen berekent het hotel de derde en/of vierde persoonskorting. Over de toeslagen wordt geen korting gegeven. De korting geldt uitsluitend bij bijplaatsing van (een) extra bed(den) op de kamer van 2 vol betalenden. Een 3- of 4-pers. kamer is een 2-pers. kamer met bijplaatsing van extra bed(den). Om computertechnische redenen staat er op uw factuur en voucher wel een 3- of 4-pers. kamer vermeld. Bij appartementen geldt eveneens het minimum van 2 vol betalenden. De bijgeplaatste bedden kunnen afwijken van de gewone bedden. Dit kan bijvoorbeeld een opklapbed zijn van een kleiner formaat. Voor bijgeplaatste babybedjes dient u meestal te betalen. Dit moet u ter plaatse bij het hotel voldoen.

Voorkeuren

Het is altijd mogelijk om een preferentie/voorkeur op te geven, zoals bijv. zeezijde, zwembadzijde, kamers naast elkaar etc. Wij kunnen deze preferenties echter nooit garanderen. In verband hiermee kunnen aan preferenties dan ook nooit rechten worden ontleend. Over bijvoorbeeld de ligging van een appartement of hotelkamer is geen discussie mogelijk. Wij willen dit ten zeerste benadrukken om mogelijke misverstanden te voorkomen. De voorkeur wordt doorgeven aan het hotel. De hotelier maakt de uiteindelijke indeling van de kamers en zal zoveel mogelijk rekening houden met de opgegeven voorkeuren.

Faciliteiten

Hotelkamers kunt u meestal vanaf ca. 13.00 uur betrekken, terwijl u deze moet verlaten om ca. 10.00 uur. Appartementen kunt u, in verband met schoonmaak, over het algemeen pas betrekken vanaf 17.00 uur. Houd er rekening mee dat er mogelijk geen receptie aanwezig is in het appartementencomplex. In dat geval dient u de sleutel bij de beheerder op te halen. In aparthotels, waar u met volpension of halfpension logeert, verliest de keuken meer en meer haar functie en wordt deze steeds soberder ingericht, omdat men ervan uitgaat dat u maaltijden etc. in en om het hotel gebruikt. Waarschijnlijk zult u in uw appartement geen koffiezetapparaat, waterkoker etc. aantreffen. Wij raden u aan deze zelf mee te nemen, alsmede handdoeken en theedoeken. Bepaalde faciliteiten zijn in de meeste hotels tegen betaling, zoals bijv. parkeren, kluisjes, minibar, tennisbaan, ligbedden, sauna, binnenzwembad, wellness etc. Houdt u rekening met extra kosten. Wij trachten deze zo goed mogelijk up to date te houden op onze website. De kosten rekent u ter plaatse af met de hotelier. Indien uw accommodatie beschikt over een airco, willen wij u erop wijzen dat deze meestal werkzaam is van ca. half juni tot half september. Dit wordt door het hotel centraal geregeld en dus door de directie van het hotel bepaald. Ook functionaliteit van de cv op uw kamer gebeurt meestal centraal. Het kan eveneens zijn dat er een borg moet worden betaald voor de afstandsbediening van de tv. We kunnen helaas niet bij alle accommodaties vermelden óf er Nederlandse zenders op tv aanwezig zijn. Er is soms een mogelijkheid om dit tegen betaling te krijgen. Staat er niks bij vermeld, dan mag u er van uit gaan dat dit niet aangeboden wordt. In sommige binnenzwembaden is het verplicht om een badmuts te dragen en kan het zijn dat kinderen niet zonder begeleiding toegelaten worden. Dit zijn allemaal ontwikkelingen die tijdens het seizoen kunnen wijzigen. Om deze reden vermelden wij deze zaken niet bij de hotelbeschrijvingen.

Airconditioning

Vanaf woensdag 10 augustus (2022) moeten bedrijven, kantoren en overheids- en openbare gebouwen de temperatuur van de airconditioning verhogen naar 27 graden in de zomermaanden. Voor hotelkamers geldt de norm 25 of 26 graden. Dit zijn enkele van de maatregelen van het problematische Spaanse pakket van energiebesparende maatregelen om 7% tot 8% op gas te besparen in lijn met de maatregelen van de Europese Unie om zo energie te besparen. Het hotel kan zelf bepalen op welke stand de airco komt te staan. Bij afwijkende standen kan daar geen vergoeding voor gegeven worden. Goed om te weten: de airconditioning is in het voor- en naseizoen alleen verwarming en geen koeling.

Aangepaste accommodatie

Onze accommodaties zijn niet geschikt of speciaal aangepast voor rolstoelgebruikers. Het is wel mogelijk een inklapbare rolstoel mee te nemen, welke u bij reservering dient door te geven. Sommige hoteliers beweren geschikte kamers te hebben voor rolstoelgebruikers. Echter uit ervaring weten wij dat deze niet voldoende zijn aangepast. Wij hebben uitgebreide informatie van alle hotels beschikbaar, welke u bij één van onze medewerkers of op onze website kunt raadplegen. De beoordeling of een hotel voor iemand geschikt is kunnen wij echter nooit geven, aangezien we niet weten in hoeverre iemand afhankelijk is van een rolstoel. Veel hotels beschikken namelijk over trapjes naar bijvoorbeeld het zwembadterras, eetzaal, of andere faciliteiten, ondanks dat bij de informatie vermeld staat dat het hotel rolstoeltoegankelijk is.

Maaltijden

De maaltijden in de hotels worden over het algemeen in buffetvorm gebruikt en kunnen per hotel sterk verschillen. Klachten over maaltijden kunnen wij nimmer in behandeling nemen daar smaak en kwaliteit veelal persoonlijk zijn. Het kan voorkomen dat het maaltijdensysteem afwijkt van de beschrijving. In sommige hotels is het niet toegestaan in korte- of zwembroek de eetzaal te betreden. Bij een 10-daagse halfpension reis verblijft u 7 nachten in het hotel en heeft u recht op 7 x ontbijt en 7 x diner, bij verblijf op basis van volpension wordt dit uitgebreid met 7 x lunch. Bij langere reizen wordt dit naar evenredigheid van het aantal dagen vermeerderd. Dit geldt ook voor verblijven op basis van all inclusive, de maaltijden blijven altijd gelijk aan bovenstaande. De meeste hotels verstrekken geen lunchpakket meer indien u geen gebruik maakt van de lunch in het hotel. Ook dient u er rekening mee te houden dat u een maaltijd zou kunnen missen wanneer uw vlucht laat in de avond aankomt of ’s ochtends heel vroeg vertrekt. Als u aan een dieet gebonden bent, geeft u dit dan bij boeking aan ons door. Over de uitvoering, de kwaliteit en het gehoor geven aan uw dieetwensen kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Het is handig om uw dieet te vertalen in de landstaal en mee te nemen. Hotels kunnen een extra bijdrage vragen voor bepaalde dieetwensen, deze kosten dient u bij het hotel zelf te voldoen.

All inclusive

Wij hebben dit seizoen wederom een aantal hotels gecontracteerd waar u gebruik kunt maken van een All Inclusive formule. Dit houdt in dat de lokale dranken gedurende de gehele dag (tijden staan vermeld bij de informatie van het hotel) gratis tot uw beschikking staan. U kunt dus zo veel en zo vaak wat te drinken bestellen als u maar wilt. Houdt u er rekening mee dat in Spanje alleen alcohol wordt geschonken aan gasten vanaf 18 jaar. Bij de beschrijving van de betreffende hotels vindt u meer uitgebreide informatie over de All Inclusive formule van het hotel. Wij trachten deze informatie zo goed mogelijk weer te geven. Het kan echter voorkomen dat er wijzigingen aangebracht worden door de hotelier, zoals bijv. het eerder sluiten van een bar. Hier kunnen wij dan ook geen verantwoordelijkheid voor nemen. Het systeem verschilt per hotel. Het kan zijn dat u met All Inclusive uw koffie alleen uit een automaat krijgt en de drankjes veelal geschonken worden in plastic glazen. De All-Inclusive formule gaat in op het moment dat u de sleutel van uw kamer ontvangt (check-in) en eindigt wanneer u op de dag van vertrek uitcheckt bij het hotel.

Afbeeldingen accommodaties

De foto's per accommodatie in ons reisprogramma zijn uitsluitend bedoeld om u een indruk te geven van het betreffende hotel of appartement. Het kan voorkomen dat de gekozen afbeelding afwijkt van het in- of exterieur van uw accommodatie. Wij kunnen hiervoor nimmer verantwoording dragen c.q. verantwoordelijk worden gesteld.

Toeristenbelasting Spanje

In Spanje zijn twee regio's waar op dit moment toeristenbelasting wordt geheven, namelijk Catalonië en de Balearen (o.a. Mallorca). Deze belasting wordt ingevoerd om het toerisme in de regio te beschermen, bevorderen en ontwikkelen. De belasting is verplicht en dient aan alle soorten accommodaties ter plaatse te worden voldaan. U betaalt een vaste prijs per persoon per dag met een maximum van 7 dagen. Deze toeristenbelasting zal in al onze Spaanse bestemmingen, behalve in Peñiscola en Benidorm, geheven worden. Kinderen van 16 jaar of jonger hoeven deze belasting niet te betalen.

De hoogte van de toeristenbelasting hangt o.a. af van het aantal nachten, de leeftijd van de reiziger(s) en de accommodatie (waarbij met name het aantal sterren een rol speelt). U kunt ongeveer denken aan bedragen tussen de €1,- en €3,- per persoon per nacht (max. 7 nachten). De exacte kosten zullen ter plaatse voor u in rekening worden gebracht.
De prijzen vermeld op onze website zijn exclusief de toeristenbelasting.