Snow

Veelgestelde vragen

Vragen omtrent een boeking:

Wat betekent ANVR?

De ANVR is de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen. Dit is een branchevereniging die de belangen behartigt van reisorganisatoren zoals reisbureaus. Maar ook voor de consument is de ANVR van belang. Als je je reis boekt bij een organisatie die is aangesloten bij de ANVR, biedt dit een aantal zekerheden bijvoorbeeld over de kwaliteit van de reisbegeleiding en nette afhandeling van klachten. Voor meer informatie over de ANVR klik hier.

Wat betekent SGR?

Bij Solmar reist u altijd onbezorgd, mede dankzij de SGR-garantie. SGR staat voor Stichting Garantiefonds Reisgelden. De SGR-garantie houdt in dat u als consument ervan verzekerd bent uw vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan leveren. Als de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming al is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis. Solmar is aangesloten bij SGR onder nummer 1785.

Wat is het Calamiteitenfonds?

Stel, u bent zorgeloos op vakantie maar tijdens uw reis doet zich op uw bestemming een natuurramp voor. Of er breken ernstige onrusten uit. Grote kans dat uw reisprogramma wordt aangepast. Of dat u naar een ander hotel wordt gebracht. Soms moet een reis zelfs worden afgebroken en vertrekt u eerder naar huis. Dat kost natuurlijk geld. Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan bij een mogelijke calamiteit op reis. U kunt hier de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vinden.

Denkt Solmar ook mee met alleenstaande ouders?

Ja. Sommige accommodaties bieden zogenaamde ‘Eenouderkorting’ aan. Indien een accommodatie hiervan gebruikt maakt, kunt u deze vinden onderaan de uitgebreide hotelbeschrijving. U kunt uiteraard ook altijd telefonisch contact opnemen met één van onze reserveringsmedewerkers.

Wat betekent het als een kamer ‘op aanvraag’ moet?

Het kan voorkomen dat wij een hotelkamer moeten aanvragen bij de hotelier. Dit duurt gemiddeld 2 á 3 werkdagen. Indien de hotelier de kamer akkoord geeft is het een definitieve reservering.

Is een reis in ‘optie’ zetten mogelijk?

  • Helaas is het voor ons niet mogelijk om een reis in ‘optie’ te zetten.

Wij verblijven met 3 personen op 1 kamer, kunnen wij ieder apart een eigen rekening krijgen?

Nee, het is uitsluitend mogelijk per kamer één factuur te maken. Dit betekent automatisch dat één van de reizigers hoofdpersoon is en dus aansprakelijk voor de gehele reservering.

Ik boek via internet, en wil graag samen reizen met mijn kennissen. Hoe moet ik dit doen?

Indien u samen wilt reizen met vrienden of kennissen die op een andere reservering staan, kunt u dit doorgeven bij het opmerkingenveld dat getoond wordt als laatste stap bij uw online boeking.

Vanaf welke leeftijd mag je, zonder toestemming van ouders/voogd, een reis reserveren bij Solmar?

Indien het een groep jongeren betreft van allemaal <18, dan mag u alleen boeken indien iedereen in het bezit is van een ouderverklaring. Echter, als één persoon 18 jaar of ouder is, is dit niet het geval. Deze persoon is dan verantwoordelijk voor de hele groep.

Kan er 1 reservering worden gemaakt met verschillende bestemmingen?

Nee, dit worden dan automatisch aparte facturen, met de daarbij behorende extra kosten.

Wanneer ontvang ik mijn reispapieren?

Indien u een busreis of vliegvakantie heeft geboekt, ontvangt u de reispapieren 10 dagen voor vertrek per e-mail. Bij een autovakantie ontvangt u de reispapieren per e-mail zodra de reissom is voldaan. Als u uw papieren via de post krijgt, kan dit een aantal dagen duren. Vanuit het hoofdkantoor wordt éénmaal per week de post weggestuurd.

Wanneer kan ik 13 dagen op vakantie en wanneer kan ik 14 dagen op vakantie?

Bij vertrek op vrijdag is het altijd 13 dagen en bij vertrek op maandag is dit altijd 14 dagen.

Mijn preferenties zijn niet gehonoreerd, hoe kan dit?

Het woord zegt het al, preferenties is een voorkeur, dus geen garantie. Bus-voorkeuren blijven altijd afhankelijk van de bus indeling (die op boekingsdatum wordt ingedeeld) en hotel voorkeuren zijn altijd afhankelijk van de indeling door de hotelier.

Als ik bijvoorbeeld 3 maanden (langere tijd) naar Spanje ga, mag ik dan ook meer bagage meenemen?

Nee, u mag bij de busreis maximaal 20kg (koffer) meenemen en 1x handbagage.

Waar kan ik de algemene reisvoorwaarden van Solmar terugvinden?

Deze kunt u hier raadplegen.

Krijg ik een betalingsbevestiging?

Nee, u ontvangt geen betalingsbevestiging. Wanneer u de betaling overmaakt zoals aangegeven staat op de factuur, komt het helemaal in orde. Bij twijfel mag u natuurlijk altijd telefonisch contact opnemen om het te controleren.

Ik krijg geen mail van jullie binnen, hoe kan dat?

Het is mogelijk dat de mail af en toe niet binnenkomt, kijk dan eerst bij uw ‘ongewenste mail’/ ‘spam map’. Mocht de mail hier niet tussen staan, neem dan alstublieft contact op met één van onze reserveringsmedewerkers.

Ik heb een wijziging gemaakt in mijn boeking, wanneer krijg ik mijn gewijzigde factuur?

Het wijzigen van uw boeking kan 2 á 3 werkdagen duren. Dit komt in verband met het doorgeven van uw gegevens aan het hotel en/of buschauffeur.

Vragen omtrent een busreis

Wordt er nog fooi gegeven in de bus en in Spanje?

Uiteraard bepaalt u dit zelf. Indien u tevreden bent over de verleende service, kunt u dit laten blijken door iets extra’s te geven. Dit wordt altijd zeer op prijs gesteld.


Kan ik een stoel reserveren in de bus?

Voor de bestemmingen Benidorm, Albir, Altea, Calpe en Alcossebre is het mogelijk om een essentie/vaste stoel plaats te reserveren. De kosten hiervoor zijn € 15,00 per stoel, per enkele reis. Wanneer u telefonisch boekt, kunnen onze medewerk(st)ers u direct informeren of de door u gewenste stoelen nog beschikbaar zijn. Als u via internet boekt, kunt u de essenties op het vrije veld aangeven. Bij beschikbaarheid zullen wij de stoelreservering toevoegen aan uw reservering en de kosten aan u doorbelasten. Voor de overige bestemmingen kunt u aangeven of u stoelen op het boven- of onderdek wilt reserveren (indien beschikbaar). U kunt dus geen vaste stoel plaats reserveren, maar alleen een plaats op het boven- of onderdek. De prijs hiervoor is € 10,00 per persoon per enkele reis.

Waar kan ik mijn busnummer terug vinden?

Voor het vinden van uw busnummer raden wij u aan om telefonisch contact op te nemen met één van onze reserveringsmedewerkers. De busnummers zijn bekend vanaf 16:00u op vrijdag voor vertrek van maandag, of op donderdag voor vertrek van vrijdag.

Als ik 10 dagen op vakantie ga met de bus, hoeveel nachten ben ik dan in het hotel?

Bij een 10-daagse reis is dat 7 nachten, bij een 13-daagse reis is dat 10 nachten, enzovoorts. Bij een vertrek op een vrijdag is de aankomst in Spanje/Kroatië op zaterdag, u bent dus 1 nacht aan het reizen. U vertrekt weer op zaterdag terug naar Nederland en komt op zondag aan, dus ook weer 1 nacht in de bus. Een 10-daagse reis bestaat dus uit 2 nachten reizen en 7 nachten verblijf in Spanje of Kroatië. In totaal geldt dus 9 nachten = 10 dagen.

Vragen omtrent een vliegreis

Kan ik een stoel reserveren in het vliegtuig?

Vanaf het moment dat u de reispapieren ontvangt, is het mogelijk om stoelen te reserveren (tegen betaling) in het vliegtuig. Dit dient u online te doen bij de luchtvaartmaatschappij

Wanneer krijg ik mijn vliegtickets?

U krijgt altijd uw papieren één week voor vertrekdatum. U dient online in te loggen op de website van de luchtvaartmaatschappij om daar uw definitieve vliegtickets te krijgen.

Wat betekent ‘1e kind gratis’?

Alle prijzen zijn gebaseerd op 2-persoonskamers bezet met minimaal 2 volbetalende. De kortingen worden gegeven bij bij-plaatsing van extra bed(den) op de kamers. Indien er staat kind gratis, betaalt deze alleen de vlucht, dan is de prijs voor het kind op aanvraag en afhankelijk van de vertrekdatum en reisduur.

Vragen omtrent hotels

Wat kost een 1-persoonskamer en zijn de faciliteiten gelijk aan de 2-persoonskamers?

Voor een 1-persoonskamer betaalt u bij verschillende hotels een extra toeslag.. U kunt de toeslag aanvragen via onze telefonistes of via de website. Niet alle accommodaties beschikken over 1-persoonskamers. De faciliteiten van 1-persoonskamers kunnen afwijken van de beschrijving die gegeven wordt bij de hotels. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er geen balkon aanwezig is of in plaats van een bad alleen een douche op de kamer aanwezig is. Een 1-persoonskamer is in verhouding duurder dan een 2-persoonskamer.

Zijn er ook parkeergelegenheden bij de hotels als je met eigen vervoer gaat?

Bij een aantal hotels is het mogelijk om (tegen betaling) uw auto te parkeren. Deze informatie vindt u terug op de hotelpagina. Komt u er niet uit? Dan helpt één van onze reserveringsmedewerkers u graag.

Moet ik een borg betalen in het hotel of appartement?

Indien een hotel of appartement een borgsom vraagt, staat dit meestal bij de betreffende accommodatie aangegeven. Daarnaast kan het zijn dat een hotel of appartement besluit een borg te vragen, ook al staat dit niet vermeld bij de beschrijving van de accommodatie.

Is er altijd drank aanwezig in de minibars op de kamer?

Nee, in sommige hotels kan er een minibar gehuurd worden, deze is dan leeg zodat u uw eigen drank erin kan leggen. Ook zijn er hotels die een drankenpakket aanbieden. Indien u deze koopt, wordt de minibar tot uw beschikking gesteld.

Wat betekent badlakenservice?

Het hotel stelt dan badlakens ter beschikking om mee te nemen naar het zwembad. Dit kan zowel tegen betaling als gratis zijn. Dit is per hotel verschillend. Het is dus niet de bedoeling dat u deze badlakens meeneemt naar het strand.

Zijn er bijkomende hotelkosten?

Bepaalde faciliteiten zijn in de meeste hotels tegen betaling, zoals: kluisjes, minibar, wifi, tennisbaan, ligbedden, sauna, binnenzwembad, wellness, etc. Houdt u rekening met extra kosten. Wij trachten dit zo correct mogelijk te vermelden op onze website. De kosten rekent u ter plaatse af met de hotelier.

Kan ik op de dag van vertrek langer op de kamer verblijven?

Dit kunt u tijdens uw verblijf nagaan bij het hotel zelf. Dit is uiteraard alleen mogelijk mits er kamers beschikbaar zijn en hier kunnen kosten aan verbonden zijn.

?Moet ik toeristenbelasting betalen?

Sinds November 2021 is in Catalunya (Spanje) toeristenbelasting ingevoerd om het toerisme in de regio Catalunya te beschermen, bevorderen en ontwikkelen. Meer informatie over toeristenbelasting vind u hier

Vragen omtrent brochures

Krijg ik automatisch de nieuwe brochure thuisgestuurd, zodra deze uitkomt?

Ja. Indien uw adresgegevens bij ons bekend zijn en er is recent (in de laatste 3 jaar) contact geweest, krijgt u de brochure automatisch thuis.

Ligt jullie brochure ook bij reisbureaus?

Ja, onze brochure is onder andere te verkrijgen bij VakantieXperts en Kupers Reisbureau. U kunt onze brochure ook rechtstreeks verkrijgen. Klik hier om een brochure te downloaden en hier om een hardcopy exemplaar aan te vragen.